Kursusbeskrivelse for

Objektorienteret programmering 

ved
Keld Helsgaun


1. Formål

Kursets formål er at kvalificere den studerende til at beherske og anvende centrale begreber og teknikker i forbindelse med udvikling af objektorienterede programmer.

2. Mål

Undervisning i objektorienteret programmering er mere end undervisning i syntaks og semantik for et objektorienteret programmeringssprog. Beherskelse af objektorienteret programmering kræver fortrolighed med objektorienterede begreber samt færdighed i at kunne anvende disse effektivt og systematisk ved udvikling af programmer.

Målet er, at den studerende efter gennemførelse af kurset

3. Indhold

Kursets indhold kan overordnet beskrives ved følgende punkter:

4. Form

Undervisningen foregår ved forelæsninger og øvelser.

Øvelserne har som mål at opøve de studerendes færdigheder i objektorienteret programmering igennem løsning af en række mindre, velafgrænsede programmeringsopgaver.

5. Evaluering

Afleveringsopgave med mundtlig prøve.

Der skal udarbejdes en rapport, der beskriver løsningen af en af de(n) studerende valgt programmeringsopgave. Opgaven løses i grupper på 2 studerende. Det er dog også muligt at løse opgaven individuelt. Opgavens formulering skal være godkendt af kursuslæreren. Det forventes, at opgaven løses i løbet af kursusperioden.

Rapporten udgør grundlaget for bedømmelsen. Den mundtlige prøve, der varer 20 minutter per studerende, har primært til formål at undersøge, om den enkelte studerende har deltaget i opgavens løsning i et tilstrækkeligt omfang.

Kriterier til vurdering af målopfyldelse:

Den fremragende præstation
Den studerende demonstrerer sikker viden, indsigt og overblik med hensyn til det faglige område; kan redegøre sikkert, selvstændigt anvende og kritisk reflektere med hensyn til beherskelse og anvendelse af teorier og metoder; samt demonstrerer sikker fremstilling, begrebsmæssig præcision og selvstændig og klar disponering med hensyn til strukturering og formidling.

Den gode præstation
Den studerende demonstrerer viden og indsigt med hensyn til det faglige område; kan redegøre klart og relativt konsistent med hensyn til beherskelse og anvendelse af teorier og metoder; samt demonstrerer klar fremstilling og klar disponering med hensyn til strukturering og formidling.

Den tilstrækkelige præstation
Den studerende demonstrerer tilstrækkelig men begrænset viden med hensyn til det faglige område; kan redegøre tilstrækkeligt med hensyn til beherskelse og anvendelse af teorier og metoder; samt demonstrerer tilstrækkelig, men usikker fremstilling med hensyn til strukturering og formidling.

6. Lærebog

Som lærebog anvendes

      Xiaoping Jia
      Object-Oriented Software Development Using Java
      Addison-Wesley, 2003 (Second Edition)

7. Deltagerforudsætninger

Anbefalede forudsætninger:

8. Forelæsninger

Til stofgennemgang er afsat 10 forelæsningsgange. En foreløbig plan for forelæsningerne er vist nedenfor. Ret til ændringer forbeholdes.

      (31/8) Introduktion (Kapitel 1, 2 og 3)
      Introduktion til objektorienteret programmering

      (7/9) Klasser (Kapitel 4)
      Klasser, referencer, metoder, pakker, undtagelser

      (14/9) Nedarvning (Kapitel 5)
      Overlæsning, grænseflader, design

      (21/9) Objektorienteret design (Kapitel 6 og 7)
      Abstraktion, polymorfi, faktorisering

      (28/9) Frameworks (Kapitel 8, afsnit 8.1, 8.2 og 8.4)
      Collections, strømme, filer

      (5/10) Grafiske brugergrænseflader I (Kapitel 8, afsnit 8.3)
      Basale grafiske komponenter, beholdere, hændelser, layout

      (12/10) Grafiske brugergrænseflader II (Kapitel 9)
      Flere grafiske komponenter

      (19/10) Samtidighed (Kapitel 11)
      Tråde, synkronisering

      (26/10) Netværksprogrammering (Kapitel 12)

      Sockets, fjernmetodekald, databasetilgang

      (2/11) Afrunding

Tilbage til hovedsiden


August 2009 Keld Helsgaun